Barnlitteratur och "kvalitet"

Jag är med i många grupper på facebook som behandlar barn- och ungdomslitteratur. I de flesta fall är det både lärare och skolbibliotekarier, men ibland också bara bibliotekarier. Jag är sällan med i diskussionerna där, men jag är åhörare och det finns en anledning till att jag sällan involverar mig i de diskussioner som tas upp där, och nu ska jag förklara varför: 

BARNLITTERATUR MÅSTE INTE VARA PEDAGOGISK!

Det talas alldeles för ofta om kvalitet, pedagogiskt syfte och fin- och fulkultur. Det provocerar mig som fan, och ja så mycket att jag tvingas svära. För läsfrämjande handlar inte om att lära ut något någon sensmoral. Det handlar om att förmedla känslan. Det roliga med att läsa! Så jag brukar i de diskussioner jag hamnar i fråga vuxna om de nöjesläser? Eller läser de bara saker för att lära sig saker? Ska vi bränna alla deckare på en gång för att de rent teoretiskt tillhör någon slags "finkultur"? Då får en ofta tillbaks ett svar att "det är ju för att koppla av". Men ska inte barnen också få "koppla av" som tvingas läsa och lära hela dagarna i skolan? 

När lärare frågar efter böcker vill de ofta ha just ett pedagogiskt syfte, och det förstår jag. Jag är inte emot pedagogiska böcker, inte alls. För de har ett bra syfte. Men att klanka ner på att ungarna läser böcker som inte passar normen i och med att de inte är av "kvalitet" (kvalitét verkar för övrigt som ett annat ord för "pedagogiskt") är idiotiskt. Det dök upp nu när Fifty shades filmatiserades. Diskussionerna flödade i biblioteks- och lärarkretsar om hur skamligt det var. Samma diskussion kände vi igen från Twilight. Det är inte välskrivet. Det är dålig moral bland karaktärerna. Men HERREGUD ta ett chillpill! Varför är det så fel att barn och unga nöjesläser? 

Hur ser ni på det här att litteraturen skall ha ett syfte när det berör barn och unga? 

Kommentarer:

1 Hyllvärmarprojektet:

Å! Jag håller helt med dig! Det är viktiga att hitta läsglädjen och att läsa än vad man läser. Det gäller både barn och vuxna!

Svar: Absolut! Tiden är för kort för att läsa dåliga böcker ;)
bokstaden.se

2 Carola:

Om man ska använda böckerna i undervisningen, exempelvis i ett temaarbete av något slag så bör ju den pedagogiska aspekten finnas med och framförallt så ska ju böckerna tillföra något i det som de är tänkt att användas till.

Men, man måste skilja på detta och läsfrämjande. Barnen måste också få chans att läsa för nöjes skull, genom exempelvis det som kallades för bänkbok när jag var liten. Då ska de få välja helt fritt utan pekpinnar. Ska det finnas krav på en viss kvalitet på böckerna, eller att böckerna ska uppnå några andra slags krav, då dödas nog läslusten rätt snabbt.

Det är bara att titta på oss vuxna. Åtminstone är det så för mig att min läslust främst främjas av en blandning mellan skönlitteratur och facklitteratur och mellan lättlästa och svårlästa böcker. Inte skulle jag vilja läsa samma kategori av böcker hela tiden, eller enbart läsa sådana böcker som har uppnått en viss nivå när det gäller kvalitet.

Svar: Precis! Att läsa för nöjes skull och att läsa för att lära är två skilda saker. Som fri läsning i skolan behöver det inte överösas med pedagogik. Att tvinga barn (och vuxna) att läsa sådant de inte gillar främjar ju inte läsningen!
bokstaden.se

Kommentera här: